Puzzle v Čechách v číslech

Koronavirus řadu odvětví zdecimoval. Přesto se ukázala být i taková, která se naopak stala partnerem do nepohody. Extrémně stoupl například zájem o deskové hry, a především o puzzle.

Segment deskových her a puzzle roste již nějakou dobu, avšak enormně o něj stoupl zájem právě během omezení kvůli covid-19. Pod jednou střechou se najednou v karanténě, na home office a distančním vzdělávání ocitly celé rodiny. Zavřela se sportoviště i hospody, a tak bylo nutné najít si společnou zábavu uprostřed malých bytů. Ideálními se pro tento účel ukázaly být deskové hry a puzzle.

Pohled na deskovky a puzzle se změnil

Mnozí právě během pandemie covidu zjistili, že deskové hry už dávno nejsou jen Člověče nezlob se a Dostihy, že i ty, které zvládnou čtyřleťáci, mohou perfektně pobavit dospělé, a že je tady i obrovský sortiment deskovek pro dospělé. Stejně tak je to, pokud jde puzzle. Na rozdíl třeba od stavebnic Lego, které umí dnes ocenit mnohdy dospělí více než děti, jsou puzzle levnější, obecně dostupnější, a je na každém, jestli zůstane u klasických plošných puzzle, nebo se vydá objevovat dokonalost panoramatických a 3D puzzle.

Podle serveru Puzzlemania.cz byl nárůst prodeje puzzle během covid-19 omezení větší, než tomu bývá v rámci předvánočních prodejů. Zájem byl především o puzzle 1000, tedy středně velké balení puzzle. Lidé též volili jako formu nákupu více online nákupy. Nejdříve z důvodu osobní snahy omezit nákupy v kamenných e-shopech, později proto, že se tento segment, podobně jako řada dalších, mohl prodávat jenom online.

Vítězi covid-19 se tak staly vedle nákupů potravin on-line, či vyššího zájmu o stavební materiál, i puzzle. Vrátily se do domácností, ze kterých se vytratily spolu s odrůstajícími dětmi. Našly si cestu k těm, kdo s nimi zatím neměli žádné, či pouze malé zkušenosti.

Prodej puzzle se s covid-19 rozjel ale celosvětově

Média puzzle a deskovky mnohokrát s nadsázkou prezentovaly jako vítěze covidu. Už s první vlnou se puzzle prodávaly ve Španělsku lépe jako toaletní papír. Obrovský zájem o deskovky a puzzle byl rovněž v Německu. Právě ono je doslova králem deskovek a puzzle, ať již jde o prodeje, tak produkci, která se zde chrlí na trh. Třeba firma Ravensburger, která je jedním z nejprestižnějších producentů puzzle, prodala v pandemickém roce po celém světě 28 milionů kusů svých puzzle. Ty se s úspěchem prodávají i u nás a skvělý sortiment Ravensburger nabízí právě e-shop Puzzlemania.cz. Obecně v Německu stoupl zájem o puzzle o celých 60 procent. Podobné nárůsty jsou podle Puzzlemania.cz i u nás.

Puzzle v Čechách v číslech podle Puzzlemania.cz

  • Nejvíce se v Česku prodávají různé varianty puzzle pro děti. Hitem jsou sety se čtyřmi úrovněmi puzzle, které pak hravě baví děti od 3 až do 6 let.
  • Oblíbené puzzle pro děti jsou ty s filmovými a pohádkovými hrdiny, jako je Tlapková patrola (Paw Patrol) či třeba Ledové království (Frozen).
  • Téměř standardem do domácnosti s malými dětmi se staly pěnové podlahové puzzle.
  • Nejprodávanějšími rodinnými puzzle a puzzle v kategorii 12+ a pro dospělé byly puzzle 1000.
  • Výrazně rostly i prodeje v kategoriích puzzle 2000 či puzzle 5000.
  • Ke všem puzzle od 1000 ks výš se stalo standardem pořizovat si též v e-shopu Puzzlemania.cz pomůcky pro skládaní puzzle. Především ty na třídění dílků a podložky, díky kterým lze snadno odložit i doposud nedokončené puzzle.
Puzzle v Čechách v číslech 3